Monday 3 October 2016

SOLUSI MASALAH/STRESS MENURUT AL QURAN



SOLUSI MASALAH DALAM KEHIDUPAN
2 : 45
Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk;
Refleksi:
Sewajarnya, solusi kepada permasalahan adalah:
1)      Sabar
2)      Solat dengan khusyuk.
Jadikanlah sabar & solat sebagai penlong dalam kehidupan.
Maksud sabar?
Sabar dalam Ayat 45 surah Al baqarah adalah kata nama (noun)
The second word of verse (2:45) is divided into 2 morphological segments. A preposition and noun. The prefixed preposition bi is usually translated as "with" or "by". The noun is masculine and is in the genitive case (مجرور). The noun's triliteral root is ṣād bā rā (ص ب ر). Together the segments form a preposition phrase known as jār wa majrūr (جار ومجرور).
Para ulama membagi kesabaran menjadi tiga hal
1)      sabar dalam ketaatan kepada Allah,
2)      sabar untuk meninggalkan kemaksiatan dan
3)      sabar menghadapi ujian dari Allah.
Dari Suhaib ra, bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sungguh menakjubkan perkaranya orang yang beriman, karena segala urusannya adalah baik baginya. Dan hal yang demikian itu tidak akan terdapat kecuali hanya pada orang mu’min: Yaitu jika ia mendapatkan kebahagiaan, ia bersyukur, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan yang terbaik untuknya. Dan jika ia tertimpa musibah, ia bersabar, karena (ia mengetahui) bahwa hal tersebut merupakan hal terbaik bagi dirinya." (HR. Muslim)


Rujuk 2 : 153
Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.
Kefahaman:
1)      Allah bersama-sama orang yang sabar
2)      Allah akan menolong orang-orang yang sabar.

Apa maksud sabar? Mengapa perlu sabar sebelum solat?
Syarat Sabar adalah berilmu. Jika tidak berilmu, sabar tidak akan hadir
 8: 46 |  8: 66  | 76: 12  | 20: 130-132
8: 46
Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.
Kefahaman:
1)      Mengapa perlu bersabar, pertolongan Allah bersama orang-orang yang sabar

8: 66
Sekarang Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu) kerana Ia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan; oleh itu jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang; dan jika ada di antara kamu seribu orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah. Dan (ingatlah) Allah beserta orang-orang yang sabar.
76 : 12
Dan kerana kesabaran mereka (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan laranganNya), mereka dibalas oleh Allah dengan Syurga dan (persalinan dari) sutera.
Refleksi:
1)      Balasan kepada kesabaran adalah Syurga.
20 : 130
Oleh itu, bersabarlah engkau (wahai Muhammad) akan apa yang mereka katakan, dan beribadatlah dengan memuji Tuhanmu sebelum matahari terbit dan sebelum terbenamnya; dan beribadatlah pada saat-saat dari waktu malam dan pada sebelah-sebelah siang; supaya engkau reda (dengan mendapat sebaik-baik balasan).
Kefahaman:
1)      Perintah Allah yang dimulakan dengan perintah untuk bersabar & diikuti dengan beribadah kepada tuhan.
20 : 131
Dan janganlah engkau menujukan pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya, yang merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk Kami menguji mereka padanya; sedang limpah kurnia Tuhanmu di akhirat lebih baik dan lebih kekal.
20 : 132
Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.
Refleksi:
1)      Perintah untuk mengerjakan solat ini juga diiringi dengan perintah untuk bersabar menunaikan ketaatan tersebut
2)      Allah menegaskan kerja pemberi rezeki adalah dari Allah .

Perintah untuk bersabar 76: 24-25 | 3 : 200 | 18 : 28

76: 24
Oleh itu hendaklah engkau bersabar menerima hukum Tuhanmu (memberi tempoh kepada golongan yang menentangmu), dan janganlah engkau menurut kehendak orang yang berdosa di antara mereka, atau orang yang kufur ingkar.
Kefahaman:
1)      Perintah untuk bersabar & mengerjakan ketaatan iaitu dengan mengikuti segala hukum yang telah diturunkan dalam Al quran

76 : 25
Dan sebutlah dengan lidah atau dengan hati akan nama Tuhanmu (di dalam dan di luar sembahyang), pada waktu pagi dan petang
Refleksi:
1)      Selepas perintah bersabr, Allah perintah kan kita untuk mengingati Allah ketika solat di dalam dan luar solat.

3 : 200
Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).
Refleksi:
1)      Perintah kepada orang-orang beriman untuk bersabar menghadapi kesukaran & mengerjakan kebajikan.
2)      Ciri-ciri untuk berjaya:
a)      Bersbar hadapi kesukaran
b)      Bersedia dengan kekuatan & strategi
c)      Bertaqwa kepada Allah
18 : 28
Dan bersabarlah engkau (Muhammad) bersama dengan orang-orang yang menyeru Tuhannya  pada waktu pagi dan petang, yang mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahukan kesenangan hidup di dunia; dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.
Refleksi:
1)      Perintah untuk kita terus bersabar bersama-sama orang yang menyeru ke arah Allah iaitu dengan memahami Al quran dan meneladani sirah Rasul saw.
2)      Apa ciri-ciri sabar dalam ketaatan ini:
-          Mereka tidak jemu mengajak manusia lain kepada Al quran dan sunnah pagi & petang. Mengapa?
-          Kerana mereka hanya mengharapkan keredhaan Allah semata-mati
-          Hati mereka tidak lalai dari mengingati Allah di dalam dan luar solat.

Persoalan, mengapa Allah gandingkan ayat berkenaan Sabar dan Solat?
Refleksi:
1)      Orang yang sabar melakukan ketaatan, meninggalkan maksiat & hadapi ujian adalah orang yang mematuhi segala perintah Allah.
2)      Kesannya, ia akan redha akan segala ketentuaan Allah
3)      Setelah bersabar ia akan berdoa mengharapkan pertolongan Allah.
4)      Kerana Solat itu adalah doa/ “submission” seorang hamba kepada penciptanya.
5)      Banyak dalil-dalil di atas menerangkan Allah akan bersama dengan orang-orang yang sabar, Allah akan memberi pertolongan kepada orang-orang yang sabar serta mencintai orang-orang yang sabar.
Konklusi:
1)      Jom selesaikan segala permasalahan dengan sabar dan solat mengharapkan pertolongan Allah
2)      Jika Allah bersama-sama kita, pasti solusi lebih mudah InshaAllah.
3)      Ingin menjadi orang-orang yang dicintai Allah, jom menjadi orang yang sabar
4)      Mari menjadi sebenar-benar hamba dengan melakukan ketundukan melalui solat

#2Muharam1438H
#lawyerdesignbyquran
#self-reflection









No comments:

Post a Comment