Friday 30 September 2016

KEMBALIKAN AKU KE DUNIA

KEMBALIKAN AKU KE DUNIA, PASTI AKU BERBUAT KEBAIKAN
32: 12-14 | 35: 36-37

1)      32: 12
Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhan mereka (dalam keadaan malu dan hina, sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar dengan sejelas-jelasnya (akan segala yang kami ingkari dahulu); maka kembalikanlah kami ke dunia supaya kami mengerjakan amal-amal yang baik; sesungguhnya kami sekarang telah yakin".

Refleksi:
1)      Siapa orang yang berdosa? Aku tergolong dalam golongan tersebut? Tanpa kita sedari, kita banyak melakukan dosa secara sedar atau tidak sedar. Perkara paling mudah, senang bersangka buruk pada musuh lain, terdapat sifat-sifat mazmumah dalam diri, cemburu, iri hati, hasad dengki dan sebagainya.
2)      Apabila berada di hadapan tuhan, kita akan menyesal kerana di dunia tidak beramal kebaikan. Mengapa? Apabila tiba di negeri akhirat, baru sedar janji-janji Allah adalah benar.
3)      Mereka benar-benar menyesal kerana engkar akan ayat-ayat Allah.
4)      Mengapa mahu kembali ke dunia? Kerana ingin berbuat amal-amal kebaikan. Why? Kerana sudah sampai akhirat, baru yakin.

32: 13
Dan (bagi menolak rayuan itu Allah Taala berfirman): "Kalaulah Kami telah tetapkan persediaan (memberikan hidayah petunjuk untuk beriman dan beramal soleh kepada tiap-tiap seorang dengan ketiadaan usaha dari masing-masing), nescaya Kami berikan kepada tiap-tiap seorang akan hidayah petunjuknya (sebelum masing-masing meninggal dunia, supaya tidak terkena azab di akhirat); tetapi telah tetap hukuman seksa dariKu: ` Demi sesungguhnya! Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan semua jin dan manusia (yang pada masa hidupnya tidak berusaha untuk beriman dan beramal soleh)".

Kefahaman:
1)      Allah menolak permohonan-permohonan orang yang mahu kembali ke dunia untuk berbuat kebaikan.
2)      Segala peluang telah diberi ketika di dunia. Kitab Al quran telah diturunkan untuk seluruh manusia sebagai panduan & Rasul diutuskan sebagai ikutan. Namun mereka ingkat

32: 14
(Lalu dikatakan kepada mereka: "Oleh sebab kelalaian kamu) maka rasalah azab seksa kerana kamu melupai pertemuan hari kamu ini. Sesungguhnya Kami pun tidak hiraukan keselamatan kamu lagi; dan (dengan yang demikian) rasalah azab yang kekal dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan".

Refleksi:
1)      Allah memberi kita akal untuk berfikir. Di dunia kita diberi pilihan untuk berbuat kebaikan atau kemungkaran.
2)      Mengapa diberi azab di akhirat? Kerana kita dilalaikan dengan kehidupan dunia tanpa menyedari kampong abadi adalah negeri akhirat.
3)      Ketika di dunia, kita tidak yakin akan hari akhirat, kita tidak percaya pertemuan dengan Allah. Nah, rasakan segala azab di akhirat.
4)      Percayalah, setiap janji Allah adalah benar.

35: 36-37

35 : 36
Dan orang-orang yang kafir, bagi mereka neraka Jahannam; mereka tidak dijatuhkan hukuman bunuh supaya mereka mati (dan terlepas dari seksa), dan tidak pula diringankan azab neraka itu dari mereka; dan demikianlah Kami membalas tiap-tiap orang yang melampau kufurnya.

Tadabur:
1)      Apa balasan orang yang engkar? Neraka jahanam
2)      Janji Allah benar. Balasan bagi orang yang engkar adalah azab neraka.
3)      Keadilan Allah adalah mutlak. Orang yang engkar akan diberi azab. Orang berbuat kebaikan diberi ganjaran. Tiada tuhan yang amat teliti selain Allah dalam menghakim hamba-hambanya.

35: 37
Dan mereka menjerit-jerit di dalam neraka itu (sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan mengerjakan amal-amal yang soleh, yang lain dari apa yang kami pernah kerjakan. (lalu Allah menempelak mereka): "Bukankah Kami telah melanjutkan umur kamu dan memberikan masa yang cukup untuk berfikir dan beringat padanya oleh sesiapa yang suka berfikir dan beringat? Dan kamu pula telah didatangi oleh Rasul (Kami) yang memberi amaran oleh itu, rasalah (azab seksa), kerana orang-orang yang zalim tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memberikan pertolongan".

Tadabur:
1)      Orang-orang di dalam neraka akan merayu untuk keluar dari azab. Untuk buat apa? Untuk kerjakan amal-amal soleh.
2)      Allah persoalkan kembali.
3)      Persoalan pertama : Umur telah dilanjutkan apa yang kamu buat?
4)      Persoalan kedua: Masa untuk berfikir berkenaan ayat-ayat Allah?
5)      Allah telah mengutuskan Rasul untuk memberi petunjuk, namun kita mengendahkan, tidak mengabaikan. Salah siapa? Salah Rasul ? bukan . Sudah pasti salah kita yang Allah telah beri akal untuk berfikir.


Konklusi:
1)      Nikmat terbesar adalah belajar Al quran dan boleh memahami Al quran. Mengapa? Kesannya..
2)      Ia memberi matlamat yang jelas dalam kehidupan. Kita akan jelas tujuan kita diciptakan di dunia
3)      DUNIA DICIPTAKAN UNTUK MANUSIA. MANUSIA DICIPTAKAN AKHIRAT.
4)      Yakin dan percayalah kesenangan yang abadi hanyalah di akhirat, nikmat yang berpanjangan.
5)      Maka untuk nikmat itu kita perlu berusaha.
6)      Iaitu dengan berbuat amal-amal kebaikan di dunia.
7)      Antaranya belajar Al quran, mengajar Al quran , infaq harta yang Allah berikan, sebarkan Al quran di tengah masyarakat, buat kerja amal makruf nahi munkar.
8)      Hidup di dunia adalah perjuangan untuk berbuat amal kebaikan.

#lawyer design by quran
#rlq-pintar












No comments:

Post a Comment