Wednesday 28 September 2016

MENGAPA TIDAK MENGGUNAKAN AKAL UNTUK MEMAHAMI AL QURAN?
35: 37 |  67: 8-11 | 39: 71-72 |  45: 31-33 |  23: 104- 114

1)       35: 37
Dan mereka menjerit-jerit di dalam neraka itu (sambil merayu): "Wahai Tuhan kami, keluarkanlah kami (dari azab ini); kami akan mengerjakan amal-amal yang soleh, yang lain dari apa yang kami pernah kerjakan. (lalu Allah menempelak mereka): "Bukankah Kami telah melanjutkan umur kamu dan memberikan masa yang cukup untuk berfikir dan beringat padanya oleh sesiapa yang suka berfikir dan beringat? Dan kamu pula telah didatangi oleh Rasul (Kami) yang memberi amaran oleh itu, rasalah (azab seksa), kerana orang-orang yang zalim tidak akan beroleh sesiapapun yang dapat memberikan pertolongan".

Tadabur Ayat di atas :
1)      Manusia merasa penyesalan yang amat bersangatan,  tidak tahan dengan azab. Ingin kembali ke dunia untuk beramal soleh, namun telah terlambat.
2)      Namun, Allah bertanya, Bukankah telah diberi umur yang panjang, akal berfikir , namun manusia tidak menggunakan akal untuk melihat ayat-ayat Allah.  Akal yang diberi tidak digunakan untuk memahami Al quran?
3)      Rasul juga telah diutuskan untuk memberi peringatan, namun kita masih ingkar dengan ayat-ayat  Allah?


2)      39: 71-72
39: 71
Dan orang-orang kafir akan dihalau ke neraka Jahannam dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakan pintu-pintunya dan berkatalah penjaga-penjaganya kepada mereka: Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Tuhan kamu dan memperingatkan kamu akan pertemuan hari kamu ini?" Mereka menjawab: "Ya, telah datang! Tetapi telah ditetapkan hukuman azab atas orang-orang yang kafir.

Refleksi:
1)      Orang-orang yang engkar dengan janji-janji Allah akan dihalau ke neraka, mengapa?
2)      Mereka tidak meyakini apa yang dibawa Rasul saw iaitu Al quran  dan mereka tidak meyakini akan hari akhirat.
39: 72

(Setelah itu) dikatakan kepada mereka: "Masukilah pintu-pintu neraka Jahannam itu dengan keadaan tinggal kekal kamu di dalamnya; maka seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang sombong takbur ialah neraka Jahannam.

Tadabur: balasan orang-orang yang engkar adalah neraka jahanam.

45 : 31-33

45 : 31

Adapun orang-orang yang kafir, (maka mereka akan ditempelak dengan dikatakan kepada mereka): "Bukankah ayat-ayatku telah disampaikan dan dibacakan kepada kamu, lalu kamu berlaku sombong takbur (mengingkarinya), serta menjadi kaum yang sentiasa melakukan kesalahan?

Refleksi:
1)      Ayat ini bukan terhad kepada orang kafir sahaja, tetapi terhadap orang-orang yang engkar akan ayat-ayat Allah.
2)      Nanti di akhirat kita akan dipersoalkan, mengapa sombong akan ayat-ayat Allah? Tidak yakin dan tidak percaya.

45 : 32

"Dan apabila dikatakan (kepada kamu): ` Sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar, dan hari kiamat tidak ada sebarang syak tentang kedatangannya ', kamu berkata: ` Kami tidak mengetahui apa dia hari kiamat itu; kami hanya mengira (kemungkinannya) sebagai sangkaan jua, dan kami tidak sekali-kali meyakininya '."

Refleksi:
1)      Segala janji-janji Allah di dalam Al quran adalah benar. Tiada keraguan akannya. ( 2: 2)

45 : 33
Dan (pada ketika itu) ternyatalah kepada mereka balasan kejahatan-kejahatan yang mereka telah lakukan, serta mereka diliputi oleh azab yang mereka ejek-ejek itu!
Konklusi:
1)      Akal yang Allah beri seharusnya digunakan untuk memahami ayat-ayat Allah.
2)      Akal ini akan dipersoalkan akan tujuan yang digunakan.
3)      Adakah kita guna Akal yang Allah beri untuk melihat tanda-tanda kebesaran Allah.


#lawyerdesignby quran
#rlq pintar









No comments:

Post a Comment