Wednesday 19 October 2011

Nikmat Allah yang mana yang kamu dustakan ?

Alhamdulilah,sudah masuk hampir sebulan meneruskan pengajian di tahun akhir semester pertama bagi kuliyah undang-undang di UIA gombak. Syukur kepada Allah atas nikmat keimanan & kesihatan untuk meneruskan pelajaran. Betapa kita kadang-kadang sebagai manusia lupa akan nikmat Allah yang melimpah ruah yang diberi oleh Allah walaupun tanpa dipinta.

 Saya terpanggil sharing pasal nikmat ini kerana baru lepas melawat kawan di HKL yg disahkan mengidap SLE atau dengan kata mudah penyakit yang menyebabkan antibodi terlampau aktif sehingga boleh memberi kesan kepada buah pinggang.Sudah 2 minggu dia terlantar di hospital.Kita hanya akan menghargai sesuatu nikmat setelah ia hilang dari kita.

Saya menyeru diri saya & rakan-rakan pembaca supaya mensyukuri nikmat kesihatan sebelum ditarik Allah satu hari nanti.Bagaimana mahu bersyukur?bukan hanya sekadar melafazkan alhamdulilah,tetapi perlu dibuktikan melalui amalan & tindakan.Misalnya,gunakanlah semua anggota badan & organ-organ yang diberi Allah secara percuma ini untuk mendekatkan diri kepada Allah."Jika kita bersyukur,Allah akan tambah nikmat".

Ayuh,banyakkan lakukan perkara-perkara kecil yang mudah dilupakan.Misalnya,memberi senyuman untuk mengeratkan silaturahim & memberi salam.Jom mulakan dengan perkara-perkara kecil untuk melakukan kebaikan.Insyallah,nanti akhirnya akan disusuli dengan perkara yang lebih besar.

"mengeluarkan perkataan-perkataan yang baik juga merupakan sedekah". hadith

Alhamdulilah for this nikmah.health... Ya Allah,jadikanlah kami hamba yang sentiasa mensyukuri segala nikmat &rahmat mu.amin..

No comments:

Post a Comment