Sunday 17 July 2011

LAU KANA BAINANA

assalamualaikum...


Sedar tidak sedar sudah seminggu saya berada di rumah untuk cuti semester sehingga bulan september nanti.Alhamdulilah,sudah selesai menghabiskan praktikal selama 3 bulan di sebuah firma guaman di Gombak.

Tanpa kita sedari juga, bulan Sya;aban semakin meninggalkan kita, bulan ramadhan semakin menghampiri kita.Sudahkah kita bersedia dari segi fizikal,rohani & emosi untuk menerima kunjungan tetamu yang dinanti-nantikan ini.Bagaimana dengan amal ibadah kita, semakin bertambah atau berkurang? Bagaimana dengan hati kita, sudah dirawat atau masih berpenyakit?

Peringatan untuk diri ini juga agar tidak lalai dimakan masa kerana masa tidak menunngu kita. Menggunakan kelapangan masa yang diberikan oleh ALLAH untuk mendekatkan diri dengan ALLAH & menambah amal ibadah dari hari ke hari. Seperti yang kita semua tahu, MATI tidak mengenal usia muda atau tua.Semoga ALLAH memberi kesempatan kepada kita untuk sampai ke bulan ramadhan.Insyallah.

Kesempatan kali ini,saya ingin sharing salah satu rancangan television yang menurut pendapat saya banyak memberi manfaat .Iaitu rancangan LAU KANA BAINANA (JIKA RASULLALLAH BERSAMA KITA).yang disiarkan di TV ALHIJRAH (CH 114) SETIAP AHAD, JAM 9 PM.

Apa yang menarik rancangan ini? memaparkan amalam-amalan yang diamalkan rasullah & dikaitkan bagaimana kehidupan nabi muhammad s.a.w dengan para sahabat.Misalnya,malam ini dipaparkan sifat AMANAH. Diberi satu situasi dimana,seorang wanita sengaja menjatuhkan dompet.then,camera disembunyikan, kita akan lihat respon orang yang lalu-lalang. samaada, dia akan mengambil atau mahu pulangkan dompet itu. Then,sunnah kedua yang dipaparkan ialah MEMBERI SALAM. Situasi yang diberikan ialah perlu memberi salam untuk menaiki lif. Jika tidak,perlu naik tangga.dats were very good idea.Jom lepas ini, kita beri salam sebelum naik lif.but make sure,mesti ada orang islam dalam lif...

Jangan lupa menonton rancangan ini.Banyak manfaat yang diperoleh..Ayuh lihat lagu lau kana bainana :




 "SAMPAIKANLAH WALAUPUN SATU AYAT"

"ALLAH MENILAI KITA MELALUI NIAT. AYUH,BETULKAN NIAT UNTUK MENCARI KEREDHAAN ALLAH & BUKAN MENCARI PENGHARGAAN MANUSIA"

No comments:

Post a Comment